כטוען רבני אני נתקל לא אחת בסיפורים מעניינים שהחיים יודעים לייצר. הסיפור שאני מתכוון לשתף אתכם במאמר זה הוא ללא ספק אחד המעניינים והחריגים שבהם. מקרה שהגיעה למשרדינו לפני תקופה וכטוען רבני טיפלתי בתיק עד לא מכבר, עת ניתן פסק הדין על ידי בית הדין הרבני בחיפה.
בני הזוג התגרשו לפני כמה שנים. הצדדים ערכו הסכם מקיף על רוב הנושאים הקשורים לגירושין. זה כלל את הנושא של הגירושין עצמם כמובן. לצד זאת, הצדדים הצליחו להגיע להסכמות בנוגע למשמורת הילדים ולחלוקת הרכוש.
הנושא היחיד שלא נפתר בשלב הזה הוא הנושא של תשלום הכתובה.
טענות ייחודיות הנוגעות לכתובה
האישה טענה שמגיע לה את כל הכתובה. היא טענה שהבעל הוא האשם הבלעדי בגירושין. לצד זאת, היא טענה שהיא כל כך התמסרה לבעלה וניסתה לעשות את הכול בכדי למנוע את השתלשלות התביעות.
הבעל (שאותו אני ייצגתי) הכחיש על הסף את הטענות של האישה. טענתו הייתה שהאישה מלכתחילה רצתה להתגרש והיא לא הביעה כל ניסיון כנה לשלום בית. כמו כן, היא לא ניסתה לפתור באופן שקט ויעיל את המחלוקות שהיו. בנוסף, טענו שהסכום הזה של הכתובה הוא מוגזם וכי ברור שלא היה בכוונתו לשלם את הסכום המלא של הכתובה אם הם יתגרשו. לכן, הבעל ביקש לפטור אותו מתשלום הכתובה. לחילופין, ביקשנו לכל הפחות להפחית מגובה הכתובה.
טענה מעניינת נוספת שאותה העלינו הייתה שההתחייבות של הבעל לסכום הזה של הכתובה נבע מחמסה. זה דבר המקובל מאוד בקרב העדה של בני הזוג. ולפיכך, זה לא נובע מתוך התחייבות כנה ואמתית.
קיימנו דיוני הוכחות על שאלת האשמה בגירושין. כאשר מחד האישה טוענת כי הבעל הוא האשם בגירושין. לעומת זאת, אנחנו טענו כי דווקא האישה היא זו שאשמה בגירושין.
הצלחנו להטיל פקפוק מרכזי בטענות האישה ולגרום לשאלה קשה מאוד על שאלת האשמה בגירושין.
בנוסף לכך, בית הדין הרבני קבע שהסכום הזה של הכתובה אכן מעורר ספק בעניין רמת ההתחייבות וגמירות הדעת של הבעל. בכך צירף בית הדין בין הנושא של שאלת האשמה בגירושין לבין הסכום הגבוה ושאלת החמסה.
פסק הדין קבע כי הבעל לא חייב לשלם לאישה את מלוא גובה הכתובה. הוא חויב בלשלם סך פעוט של כאלף ש”ח, אך לא מעבר לכך.
בכך למעשה פתרנו לבעל חוב כספי גבוה אשר התברר כי לא היה עליו לשלם.
טוען רבני הצליח להוביל לתקדים משפטי חריג
המקרה הזה הוא די חריג. שכן, בדרך כלל בית הדין רק שוקל את השאלות ההלכתיות המצומצמות הנוגעות לשאלת האשם בגירושין. במקרה הזה בית הדין הרחיב את המשקל שהוא נתן לשיקול הדעת של הבעל. זה מה שבסופו של דבר הוביל לתהליך שבו בית הדין הרבני פטר את הבעל מלשלם את הכתובה.
מקרה זה ממחיש את הנחיצות הרבה הקיימת בבחירת טוען רבני שמכיר היטב את הסוגיות ההלכתיות הנוגעות לבית הדין הרבני. שכן, הוא יידע להילחם בנחישות ובמקצועיות על הזכויות שלכם במסגרת ניהול הליך הגירושין. הוא יודע מה לטעון, כיצד ואימתי.
בנוסף, הליך תביעת הכתובה מתקיים רק בבית הדין הרבני ונובע רק משיקולים הלכתיים. כך שרק לטוען רבני יש את הכלים והידע הרלוונטי בכדי לעזור לכם בכל הנוגע לתביעת הכתובה.
לבית הדין הרבני כדאי לבוא רק עם טוען רבני מקצועי ומנוסה!
שיהיה לכם בהצלחה!