אחד מהמקצועות הנחשקים והמבוקשים ביותר בתעשיית ההייטק הוא הדאטה אנליסט – קבוצת תפקידים מרתקים שעומדים בבסיס כל ארגון שמבקש לבצע החלטות עסקיות בצורה מבוססת נתונים. איתמר שטיינברג ראש תחום הדאטה ב-HackerU מתאר מה זה אומר בתכל’ס
בעוד שאנשים מדמיינים דאטה אנליסטים כדמויות בודדות המסתתרות מאחורי מסכים עמוסי מספרים, המציאות שונה לחלוטין.
זהו תפקיד בו סקרנות פוגשת דיוק ועבודת צוות מעודדת תגליות מעוררות תובנות. מפענוח מערכי נתונים עצומים ועד לדיונים ערים עם בעלי עניין, דאטה אנליסטים מנווטים בנוף מורכב של מידע ושיתוף פעולה.
הצטרפו אלינו בזמן שאנחנו חושפים את הניואנסים של המקצוע המרתק הזה, המונע על ידי סקרנות בלתי פוסקת, חשיבה ביקורתית וכן, הפסקת קפה מדי פעם.
8:00
העיר מתחילה להתעורר, וכך גם מיכל, שעובדת כדאטה אנליסטית בחברת אינשורטק המוכרת ביטוח בעלי חיים באופן דיגיטלי ומתקדם ברחבי העולם.
הדבר הראשון על הפרק? קפה. טקס פשוט שמכין את הבמה למשימות מורכבות ומגוונות. עבור אנליסטים רבים, קפאין אינו רק הרגל. כוס חמה של קפה חזק יכולה לשפר את הערנות והמיקוד – מרכיבים מרכזיים לסינון מערכי נתונים נרחבים או בניית שאילתות מורכבות.
9:30
יום העבודה מתחיל. הצעד הראשון של מיכל האנליסטית הוא לארגן את המשימות של היום.
זה כולל יותר מסתם הצצה במיילים של אתמול. ככל שיש יותר ויותר נתונים לניתוח צרכני ומידע לספק, תעדוף הופך לסוג של אמנות. כלים כמו Monday ו-Trello הם חיוניים מכיוון שהם מאפשרים לאנליסטים לפרוש את המשימות שלהם באופן ויזואלי.
מיכל מתחילה את יומה בחלוקת המשימות שלה ל”דחופות”, “רגילות” ו”אם יהיה זמן”, כך ששום משימה חשובה לא תיפול בין הכיסאות.
10:00
הגיע הזמן לצלול לאחת המשימות החשובות ביותר: פגישת דרישות עם צרכני המידע. כדי לעמוד בדרישות ולהבין בדיוק למה צרכני המידע זקוקים יש צורך גם בכישורים אנליטיים וגם באמפתיה.
מיכל עובדת כרגע על המשימה של רונן, סמנכ”ל השיווק של החברה. רונן מבקש השוואות מפורטות של אזורי המכירה בעולם בחלוקה לעיר, מדינה, גיל ומעמד סוציו-אקונומי. המידע הזה דרוש לו כדי ליצור קמפיינים לשיווק ברשתות החברתיות. כשיש תקציב מוגבל (ותמיד התקציב מוגבל), צריך להחליט באופן מושכל איפה לפרסם ומי קהל היעד.
העבודה של מיכל לא תסתיים כאן. אחרי שרונן יחליט על ערוצי הפרסום, יהיה עליה לייצר דו”חות מעקב דינאמיים של התוצאות שמגיעות מהשטח כדי להמליץ לו אילו קמפיינים כדאי לעצור ואילו להגדיל. השניים קבעו להיפגש בהמשך היום כדי לעבור על נתוני השוק הפוטנציאלי.
אינטראקציה מתמדת זו מדגישה עד כמה חיוני לדאטה אנליסט לא רק “לשחק” עם מספרים, אלא גם לתרגם ניתוחים מורכבים לסיפורים מרתקים שמיידעים ומכוונים פעולה. תקשורת יעילה במהלך פגישות אלו היא חיונית. דאטה אנליסט חייב לשאול שאלות ממוקדות במטרה להבהיר בקשות מעורפלות ולהבטיח התאמה לצרכים.
לדוגמה, במקום להסתפק רק בתשובה בסגנון “אני רוצה לדעת איזה קמפיין מניב ביצועים טובים”, תשאל מיכל שאלות ממוקדות כמו “האם לכלול רק כאלו שיש להם בתים על שמם ושגילם מעל 30? האם עלינו לכלול גם את פוליסות בעלי האיגואנות?”. פרטים אלה יסייעו לתרגם צרכים עסקיים כלליים לדרישות נתונים מדויקות.
שאלות אלה מגיעות מתוך רמת הידע וההבנה בעולם התוכן של צרכני המידע. ככל שהדאטה אנליסטים מכירים את הארגון שלהם לעומק, הם יכולים להציע מידע וכיוונים רלוונטיים יותר. דיוקים כמו “אז אתה רוצה לוח מחוונים שמשווה מכירות לפי מדינה ומציג את חמש הקטגוריות המובילות, אך רק במדינות שמכרנו בהן ביותר ממיליון דולר בשנה שעברה?” יכולים להבטיח שהבנו את הצורך ויש תיאום ציפיות.
פגישות דרישות עם צרכני המידע מכינות את הבמה לכל השאר והן הבסיס לצלילה לעומק הניתוח הכמותי ועיצוב התוצרים.
11:00
זה הזמן לפגישה עם צוות הדאטה. כולם מתאספים לפגישה קצרה אך משמעותית. “הטקס”, שנמשך בדרך כלל לא יותר מ-15 דקות, משמש כדופק של פעולות יומיומיות. חברי הצוות מצטופפים בפינה נעימה במשרד, חמושים בתובנות מהיום הקודם. כל אחד משתף במה שהשיג מאז המפגש האחרון, מספר על אתגרים שנתקל בהם ומתווה את סדרי העדיפויות שלו ליום הקרוב.
מיכל האנליסטית שלנו משתפת בהתקדמות שלה בפיתוח דו”ח הקמפיינים. היא נתקלה בבעיה עם פורמטים לא עקביים של תאריכים – נתון אחד מגיע מטבלת מכירות הפוליסות והאחר מטבלה באקסל שרונן העביר לה. משה, מהנדס הנתונים המיומן, נותן לה כיוון לפיתרון.
לעתים קרובות יש תלות בין בעלי התפקידים בצוות. היום, למשל, מיכל לא יכולה להתחיל את השלב הבא – דו”חות המעקב על הקמפיינים הפעילים – כיוון שמשה עדיין לא הביא את נתוני שיחות הלקוחות של הקמפיינים ממערכת שירות הלקוחות למחסן הנתונים המרכזי. כאן נכנסים לתמונה חיזוק התקשורת ביניהם והיכולת של מנהל הצוות לנהל את המשימות. אווירה שיתופית זו תורמת מעבר לפתרון בעיות בלבד: הידע הקולקטיבי נשמר בארגון ועוזר לשפר את תוצאות הפרויקט.
12:00
זמזום המחשבים ממלא את האוויר בזמן שהדאטה אנליסטים צוללים לאמנות הניווט דרך כמות עצומה של נתונים. בשלב זה של היום, מיכל כותבת שאילתות ב-SQL מול מחסן הנתונים.
לעתים תכתוב מיכל גם ב-Python, כדי לבצע חישובים ונוסחאות מורכבות. במקרה הזה משה עשה עבודה טובה: הנתונים מוכנים היטב ואין צורך בכך.
בשעות הפיתוח הללו, יש גם מקום ליצירתיות ולניסויים – תכונות שהופכות את התחום הזה לכל כך מיוחד. בין ספלי קפה ומסכים מרצדים, האנליסטים הופכים כאוס של נתונים לתובנות.
הדמיית נתונים היא יותר מסתם תמונה יפה. עבור הדאטה אנליסט, זהו כלי חיוני להפיכת מספרים גולמיים לסיפורים שמפשטים את המידע עבור הצרכנים ויכולים להניע החלטות עסקיות חכמות וממוקדות.
מיכל לא תציג לרונן טבלה פשוטה מלאה שורות עמוסות מספרים של מאות אזורים וקטגוריות. זה לא יהיה אפקטיבי. לעומת זאת, מפה ב-Power BI, שיכולה להציג במבט אחד את האפיון המבוקש, תדגיש מיידית את הסיפור.
על ידי קיבוץ נתונים מורכבים לתמונות ויזואליות קלות להבנה, האנליסטים לא רק מציגים מידע אלא מספרים נרטיב שנוצר מקווים ופסים ומדגיש נקודות חוזק, מצביע על בעיות וממפה דרכים פוטנציאליות קדימה.
13:00
ארוחת הצהריים היא זמן לנטוורקינג ולמנוחה. הזדמנות לטיפוח מערכות יחסים המניעות יצירתיות וחדשנות בתוך צוותים.
14:00
שקט, מפתחים.
מיכל חוזרת למחשב, ממשיכה מהנקודה בה הפסיקה, פותרת עוד באג שעלה מהשיחה של הבוקר וקמה למטבחון לעוד שיחה והתייעצות עם משה. על כוס קפה, כמובן.
16:00
אחר הצהריים, המיקוד הוא כבר לא מה שהיה בבוקר. לרוב הדאטה אנליסטים יקדישו את הזמן הזה לטובת פגישות עם צרכני המידע, בזום או פגישה מסביב לשולחן עגול.
מיכל נפגשת עם רונן ועוברת איתו על ההתקדמות: סיעור מוחות משותף, עדכון נתון חשוב עקב התוצרים – יש להוריד את ביטוחי הגמלים באפריקה, זה מעוות את הנתונים.
תובנה מפתיעה שעלתה ללא קשר למשימה היא שמכירות ביטוחי הכבשים בניו זילנד במגמת ירידה, רונן יצטרך לברר את זה מול ג’ון, סוכן המכירות של האזור (זו כבר לא בעיה של מיכל).
18:00
בואו נסכם את היום: מאותה לגימה ראשונה של קפאין בבוקר, עברנו את המסע שעורכים דאטה אנליסטים לאורך הפסקות קפה ומרתוני קוד, דרך יצירתיות ושיתוף פעולה, עד צלילות עמוקות לתוך שאילתות SQL, הדמיות ויזואליזציות ב-Power BI וניתוח הנתונים. כל צעד של האנליסטים מקרב את צרכני המידע ומקבלי ההחלטות לביצוע החלטות מבוססות נתונים. המטרה המשותפת: הצלחת הארגון במשימותיו. כשאנחנו נותנים 100% מעצמנו ומהיכולות שלנו, כולם מרוויחים.
עשינו לכם חשק לדעת עוד? בואו לקרוא על קורס Data Analyst בשילוב Data Expert & BI
איתמר שטינברג הוא מנכ”ל חברת Inflow וראש תחום דאטה ב-HackerU – ‘החממה’ להכשרת דור העתיד של תעשיית ההייטק.